تبلیغات
تمدن اسلامی - گفتاری در باب رسانه های جمعی

تمدن اسلامی

جنبش نرم افزاری راهکار تحقق تمدن اسلامی

ارتباط جمعی در حال حاضر در سه حوزه فعالّ است :

1 – كتبی ( روزنامه ، مجله )

2 – تصویری ( تلویزیون )

3 – مجازی ( وب ، اینترنت )

* مطالعه در حوزه رسانه به عنوان ارتباط انسان ها با سه پیش فرض صورت می گیرد :

1 – ما عمیقاً به رسانه ها نیازمندیم. ( زندگی وابسته به رسانه است . )

2 – رسانه یك ماهیت ذاتی دارد .( رسانه به مثابه ابزار دارای محتوا )

3-در قالب رسانه ها نمی توان دید كاملاً مثبت و دید كاملاً منفی داشت. (در مورد رسانه نمی توان نقد كلی داشت بعضی از برنامه ها در دیدگاه افرادی خوب است و در دید بعضی ها بد است ، رسانه مطلق نظر دادن ندارد . )

* تعریف ارتباط : فرآیند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط تشابه معنایی .

در طی این فرآیند می توان چند فاكتور را شناسایی كرد ، 1 – فرستنده : فرد یا گروهی که گزینش محتوا می كند. 2 – پیام. 3 – كانال : شیو‌‌‌ه انتقال پیام. 4 – گیرنده

* همیشه این دغدغه وجود دارد كه پیام فرستنده به بهترین شكل ممكن به گیرنده برسد . به همین دلیل دقت در فرآیند انتقال ارتباط مهمترین مسئله در ارتباط جمعی است .

پنجمین فاكتور در فرآیند ارتباط بازخورد است استفاده از باز خورد یكی از عوامل برای ارتقاء دقت است . مثلاً آمارگیریی ، ارتباط تلفنی و یا حضور فرستند در جامعه و گفتگو ی چهره به چهره- كه كم تر استفاده می شود . -

برای افزایش دقت در فرآیند انتقال پیام باید اختلال ها را شناسایی كنیم اختلال می تواند در گیرنده باشد یا در كانال یا در پیام و یا در باز خورد ( آمارگیریی )

1 – در ارتباط جمعی مشكل گیرنده داریم ، گیرنده ها آنچنان كه فرستنده مدّ نظر است مطلب را نمی گیرند .

2 – در باز خورد گیریی اختلال داریم . آمارگیریی ها درست نیست و در ثانی اگر درست باشد ما به اكثریت نگاه می كنیم . ] همان بحث رسانه جمعی مطلق نظر دادن ندارد. [

3 – در ارتباط جمعی مشكل انتخاب راه و روش است مثلاً اینكه احساس دوستی با پلیس را در چه قالبی ( فیلم ، تبلیغات ، مقاله ، بازی رایانه ) منتقل كنیم .

4 – در رسانه جمعی ما مشكل انتخاب محتوا توسط فرستنده داریم ، اینجا دو موضوع مطرح است :

الف ـ فرستنده باید موضوعی را انتخاب كند كه دارای مخاطب حداكثر ی است » اختلال a

ب ـ محتوا را فرستنده انتخاب می كند كه ممكن است دارای هدف سوء یا هدف تبلیغاتی و یا هدف مثبت اما به درد نخور باشد » اختلال b

 ] اختلال a و b نشان میدهد زندگی ما وابسته به رسانه نیست بلكه در رسانه موضوعاتی كه احساس می شود مخاطبان با آن تمایل داند به شیوهای جذاب بیان می شود . در واقع احساسات بشر در قالب نیازمند یها به بشر عرضه می شود . [

با این همه تكنولوژی نتوانسته اند به دقت حد اقلی برسند . رسانه ها ذاتاً از لحاظ ارتباطی ضعیف اند و دقت در آنها كم است .

* آسیب شناسی ارتباط جمعی :

1 – دقت پایین                                   2 – مخاطب میلیونی

رسانه جمعی ، وسیله ارتباطی نازلی است . برای حل این مشكل در رسانه ها سرگرمی را زیاد می كنند مثلاً از طنز ، مسابقه و .. استفاده می كنند (( بستر رسانه جمعی ناسالم است . ))

در ایران مشكلی به نام ماهواره وجود دارد ، برای حل این معضل آمدند تلوزیون و شبكه های بومی را زیاد كردند ، یعنی به جای دور كردن ابزار نازل ، ناسالم و مریض از جامعه به آن دامن زدند .

* در رسانه سه محور مدّ نظر است :

1 ـ سرگرمی                 2 ـ اطلاع رسانی                     3 ـ مذهب سازی

] اینكه می گویند ما عمیقاً به رسانه نیازمندیم یعنی به این سه نیازمندیم . ما مسلمانیم پس به مذهب دیگری نیاز نداریم . وقتی ما از همسایه خود اطلاع نداریم ، اطلاع از فلان جای دنیا چه مفهومی دارد ؟ ( بحران هویت )

در ثانی فقط در رسانه های جمعی طیف خاصی از اخبار گفته می شود ( در ایران می گویند آمریكا بمب گذاری كرد ، در آمریكا می گویند ایران بمب گذاری كرد )

* در رسانه ها برای مذهب سازی چند محور در محتوای برنامه ها وجود دارد :

1 – خدا هست ولی كاری در دنیا نمی كند .

2 – خدا و شریعت راهكاری برای زندگی روزانه ندارد .

3 – تأكید بر عشق زمینی ـ جسمی كه غیر دینی و غیر عرفی است

4 – متأثر بودن از آثار یهودی

] عرفانهایی كه توسط رسانه های جمعی تبلیغ می شود :

1 – عرفان هندی یا بود یسم ( شامل فرقه های : یوگا ـ سای بابا ـ اوشو ـ كریشنا )    2 – عرفان آمریكای لاتین ( مثل فرقه های كولیئو ـ عرفان سرخ پوستی )

3 – عرفان یهودی ( كابالا )

4 – عرفان مسیحی

5 – عرفان چینی

6 – متا ساینس [

* باید توجه داشت كه رسانه های جمعی در حال حاضر هدف اصلی امپریالیسم است . باید توجه داشت كه در اقتصاد جهان امروز همه چیز در حال گران شدن است به غیر از رسانه های جمعی مثل ( كامپیوتر ، اینترنت ، تلوزیون و ..... )

* باید توجه داشت كه در حال حاضر بیشترین صادرات آمریكا ار ناحیه رسانه های جمعی به خصوص فیلم است .

* باید توجه داشت كه رسانه ها قدرت تفكر را از بشر سلب كرده اند و به جای انسان تفكر می كنند و اوقات انسان ها را به جای تفكر با سرگرمی پر می كنند . اگر بشر امروز فرصت فكر كردن داشته باشد و بفهمد كه برده تكنولوژی مدرن شده قیام می كند پس نباید فرصت تفكر داشته باشد .  

نویسندگان

نظرسنجی

    چند درصد از مطالب وبلاگ را مطالعه نمودید؟







  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
log