تبلیغات
تمدن اسلامی - به داشته های خود ایمان بیاوریم

تمدن اسلامی

جنبش نرم افزاری راهکار تحقق تمدن اسلامی

پنجشنبه 25 تیر 1388

به داشته های خود ایمان بیاوریم

نویسنده: امیر   

مقاله پیش رو نوشته ای است در مورد:

1-     ریشه تفکرات ناسیونالیستی،

2-     تحلیل مسائل قومی و نژادی در گفتمان اسلامی،

3-     پاسخ به سوال « آیا ما باید به مردم فلسطین و لبنان کمک بکنیم یا نه؟».

 

برای خواندن مقاله روی متن مقاله کلیک کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

هر فعلی که در دنیا رخ می دهد مبدا و نقطۀ شروعی دارد. خلقت، تفکر، تعقل، دموکراسی، لیبرالیسم و ... ، همۀ اینها مبدأ و نقطه شروعی دارند. اگر چه گاهاً مختصات دقیق زمانی و مکانی آنها مشخص نیست ولی این دلیلی بر نقض این مدعا نیست. دلیل این ابهام نیز آن است که ریشه های اجتماعی، سیاسی، و فلسفی بعضی از این وقایع بسیار گسترده است و در بستر تاریخ تکمیل می شود. به عنوان مثال «انقلاب کبیر فرانسه» در طول چندین سال به ثمر نشست و شاید شروع این انقلاب را نتوان به روز یا مکان خاصی نسبت داد، ولی دلیلی بر آن نیست که این انقلاب مبدأ و نقطۀ شروعی ندارد. در نظر اهل قلم پرداختن به دلایل و عوامل شروع هر واقعه اهمیت بیشتری دارد تا پرداختن به نقطه شروع  واقعه. دلیل « انقلاب باشکوه انگلیس» را آماده گی جامعه برای صنعتی شدن، از هر لحاظ، دانسته اند و به همین دلیل نام این انقلاب را «انقلاب صنعتی» نیز می نامند. دلیل «سکولاریزاسیون» را نیز عدم پاسخگویی مسئولان رده بالای حکومت به خصوص پاپ ها و کشیک ها به مردم دانسته اند. پس دلیل اصلی اکثر وقایع را می توان در نیازهای جامعه و مردم جست وجو کرد. ولی گاهاً خود این نیازها بر مردم تحمیل می شوند مثل نیاز به «تلوزیون» و «سینما» . گاهاً تفکری در اذهان خواص ایجاد می شود که بعد از مدتی توسط روشنفکران و ژورنالیسم به تفکر رایج مردم تبدیل می شود. شاید بتوان ظهور ژورنالیسم  و نام  گذاری  دورانی را در تمدن غرب به عنوان« عصر روشنگری» را در این مقوله گنجاند. بعد از ظهور فلاسفه و تئوری پردازان در دوران رنسانس نیاز مبرم برای گسترش این امواج فکری در جامعه موجب ایجاد رسانه های جمعی و یا ژورنالیسم شد. پس ریشۀ اغلب؛ تفکرات، ایدئولوژی ها و تکنولوژی ها را باید در فلسفه ها و نظام های معرفتی غرب جستوجو کرد. حال سوال این است که دلیل پیدایش این نظام های معرفتی و فلسفی چیست؟ مبدأ و نقطۀ شروع تفکرات، دکارت، هیوم، کانت، هگل، کارل مارکس و ... چیست؟ پاسخ های زیادی به این پرسش داده شده است. ولی نکته ای وجود دارد که به نظر می رسد کمتر مورد توجه واقع شده است.

واقعیت این است که در دو بستر می توان تفکر کرد:

1-     اعتقاد به غیب یا غیب اندیشی

2-     اصالت انسان یا اومانیسم

وقتی «توهم خرافات» حاصل شد تفکر در بستر «غیب اندیشی» غیر ممکن و مضحک به نظر می رسد. در این صورت – بعد از انکار همه چیز غیر از محسوسات - نظامی حاصل خواهد شد که دارای قوانین، تعلقات، محدودیت ها و آزادی های خاص خود خواهد بود. نظامی که هم اکنون در کل جهان با نام «تمدن غرب» شکل گرفته با گذار از خدا محوری به انسان محوری شروع شده است. به نظر این حقیر این یک قاعدۀ کلی است که حذف یک چیز باید با جایگزینی چیز دیگریی، پر شود. ماهیت تمدن غرب در بستری اومانیستی شکل گرفته است . این تفکر به مرور زمان فرهنگ به خصوص خود را ایجاد خواهد کرد که قاعدتاً نمی تواند خارج از دایرۀ تفکر اومانیستی باشد. تفکرات رایج یا به اصطلاح امروزی ها فرهنگ رایجی که از این نظام بیرون آمده، تفکراتی مثل ناسیونالیسم(ملی گرایی)، لیبرالیسم، سوسیالیسم، پراگماتیسم و انواع « ایسم ها» است.

به عنوان مثال تفکراتی مثل ناسیونالیسم نمی تواند در بستر غیب اندیشی یا «خدامحوری» شکل بگیرد. ارضای حس «تعلق» در اسلام، مسیحیت و ... به نحوه دیگریی صورت می پذیرد. ارضای این حس در نمدن غرب در اشکال مختلف مثل ناسیونالیسم، ساینتیسم( اصالت علم)، سِکسیزم( اصالت شهوت) و ... نمایان می شود.

ناسیونالیزم برگرفته از کلمۀ nation  است که در فارسی ملت یا قوم معنی شده است. در این تفکر توجه به مسائل ملی- بومی مثل: نژاد، زبان، آداب و رسوم یا فرهنگ بومی مورد توجه قرار می گیرد. گسترش روز افزون مسائل قومی و جدا طلبی ها در کشورهای مختلف جهان را می توان از این نقطه نظر تفسیر کرد. اگر ما ادعا می کنیم که مسلمانیم – شیعه بودن پیش کش – مسائل این چنینی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. در تفکر تمدن غرب تفکرات ناسیونالیستی بعید نیست و حتی باید باشد. ولی در تفکر اسلامی- شیعی باید دقت بیشتری صورت گیرد. کسانی که با منطق و گفتمان حاکم بر مبانی اسلام آشنایی دارند به راحتی می توانند تشخیص دهند که حدیثی مثل « حُبُّ الوطن مِن الایمان» جعلی است و با « گفتمان اسلامی» در تضاد است. ماهیت ناسیونالیسم در کثرت و جدایی است، چگونه می توان از منطق اسلام که «وحدت» است کثرت استخراج شود. کشورها با این مرزبندی سیاسی و تکه تکه شدن ها مسلماً مطلوب اسلام نیست. همانطور که در حکومت حضرت علی چنین مرزبندیی وجود نداشت. البته نباید این مسئله را با تقسیم بندی برای تسهیل حکمرانی خِلط کرد. لذا در منطق اسلام چیزی به نام کشور ایران، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و ... نمی تواند وجود داشته باشد. مردم غزه با مردم آذربایجان یا کردستان یا خوزستان یا سیستان یا فارس هیچ تفاوتی ندارد، همه مسلمانند و طبق آیات شریفۀ قرآن با هم برادرند و برابر. لذا این سوال که چرا ما باید به خاطر مردم لبنان و فلسطین منافع ملی خود را در خطر بیندازیم در تفکر اومانیستی و فرزند نامشروع آن ناسیونالیسم قابل بیان است نه در تفکر دینی – اسلامی. ما امت واحد اسلام هستیم، ما باید تفکرات و اندیشه های خود را صادر کنیم نه اینکه خود مصرف کنندۀ تفکرات وارداتی و غلط باشیم. غزه مال ماست و ما نیز جزو غزه هستیم. ما چیزی به نام مننافع ملی نداریم هرچه هست منافع اسلامی است و لا غیر. حمله و یورش به غزه را باید تجاوز به خاک و مرزهای اسلامی، دانست و به جهاد برخاست، نه اینکه با ایجاد توهمات اشتباه عرصه را بر مراجع اعظام و مقام ولایت تنگ کرد. امروز سلاح مبارزه ما تنها یک چیز است و آن هم نمی تواند جز « وحدت » باشد. اینکه اکثریت از منطق اسلام تبعیت نمی کنند نباید ما را دچار سستی کند. به گواه تاریخ اکثریت در اکثر اوقات اشتباه کرده اند و می کنند. منطق ما، سلاح ما و هدف ما به عنوان مسلمان روشن است. تا کی می خواهیم حدیث «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» را بگوییم و عمل نکنیم. چرا شعار اسلامی – انقلابی می دهیم ولی سلاح غربی انتخاب می کنیم؟ چرا به جای امر به معروف، امر به منکر می کنیم؟ کی می خواهیم همچون ابوالفضل العباس، ولایی شویم. سلاح شهدای کربلا شمشیرشان نبود که در اینصورت سپاهیان شیطان از آنها نمی هراسیدند. سلاح آنها ولایتشان بود، که هیچ کدام از یزیدیان مجهز به این سلاح نبودند. اگر می خواهیم اینجا را کربلا کنیم و امروز را عاشورا باید سلاحهایمان را برداریم، در آن صورت از حکومت شیاطین بیرون می آییم، مرزها را پاک می کنیم، و با سلاح ولایت به نور می رسیم.

« الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی نور»

نویسندگان

نظرسنجی

    چند درصد از مطالب وبلاگ را مطالعه نمودید؟







  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
log