تبلیغات
تمدن اسلامی - بیانات امام خمینی در جمع اساتید دانشگاه تهران

تمدن اسلامی

جنبش نرم افزاری راهکار تحقق تمدن اسلامی

تفاوت دانشگاه اسلامی با دانشگاه غربی

فرق بین دانشگاههای غربی و دانشگاههای اسلامی باید در آن طرحی باشد که اسلام برای دانشگاهها طرح می کند. دانشگاههای غربی – به هر مرتبه ای هم که برسند- طبیعت را ادراک می کنند ، طبیعت را مهار نمی کنند برای معنویت. اسلام به علوم طبیعی نظر استقلالی ندارد. تمام علوم طبیعی به -هر مرتبه ای که رسیده باشند- باز آن چیزی که اسلام می خواهد نیست. اسلام طبیعت را مهار می کند برای واقعیت؛ و همه را رو به وحدت و توحید می برد.تمامی اموری که شما اسم می برید و از دانشگاههای خارجی تعریف می کنید –و تعریف هم دارد- اینها یک ورق از عالم است؛ آن هم یک ورق نازلتر از همۀ اوراق . عالم، از مبدأ خیر مطلق تا منتها الیه، یک موجودی است که حَظِ طبیعی اش یک موجود بسیار نازل است؛ و جمیع علوم طبیعی در قبال علوم الهی بسیار نازل است؛ چنانکه تمام موجودات طبیعی در مقابل موجودات الهی بسیار نازل هستند. فرق مابین اسلام و سایر مکتبها – نه مکتبهای توحیدی را عرض نمی کنم- بین مکتب توحیدی و سایر مکتبها، که بزرگترینشان اسلام است، این است که اسلام در همین طبیعت یک معنای دیگری می خواهد، در همین هندسه یک معنای دیگری را می خواهد، در همین ستاره شناسی  یک معنای دیگری می خواهد ... .

کسی که مطالعه کند در قرآن شریف این معنا را، می بیند که جمیع علوم طبیعی جنبۀ معنوی آن در قرآن مطرح است نه جنبۀ طبیعی آن. تمام تعقلاتی که در قرآن واقع شده است و امر به تعقل، امر به اینکه محسوس را به عالم تعقل ببرید و عالم تعقل؛ عالمی است که اصالت دارد و این طبیعت ، یک شبحی است از عالم؛ منتها ما تا در طبیعت هستیم ، این شبح را، این حَظِ نازل را می بینیم ...

در حدیث است که

إن الله ما نَظَرَ إلی الدُنیا- یا الی الطبیعته- مُنذٌ خَلَقها نَظَر رَحمةٍ

نه اینکه این جزء رحمت نیست لکن نظر به ماورای این عالم است، به ماورای این طبیعت است. اینها که ادعا می کنند که ما عالم را شناختیم و اعیان عالم را شناختیم اینها یک ورق نازل کوچکی از عالم را دیدند و اقناع شدند به همان. آنهایی که می گویند ما انسان را شناختیم ، اینها یک شبحی از انسان – آن هم نه انسان، شبحی از حیوانیت انسان- را شناختند و گمان کردند که انسان همین هست. آنهایی که ادعا می کنند که اسلام شناس هستیم ، اینها هم یک چیزی از این مرتبۀ نازل اسلام را دیدند و به همین قناعت کردند و گمان کردند که اسلام را شناختند. انسان به مراتبی که دارد، مرتبۀ طبیعتش از همه مراتبش نازلتر است؛ منتها محسوس ماست، آن چیز چون محسوس ماست، ما که طبیعی هستیم، این محسوس گاهی ما را اشباع می کند. معنویت نیست الان، محسوسات است.

 

نویسندگان

نظرسنجی

    چند درصد از مطالب وبلاگ را مطالعه نمودید؟







  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
log