تبلیغات
تمدن اسلامی - و ناگاه مبانی زیر اهداف له می شوند

تمدن اسلامی

جنبش نرم افزاری راهکار تحقق تمدن اسلامی

سه شنبه 22 فروردین 1391

و ناگاه مبانی زیر اهداف له می شوند

نویسنده: امیر   طبقه بندی: سیاست، 

اوایل زمستان بود كه بعد از وقفه ای كوتاه مدت بالاخره وقتكی پیدا شد تا سیری در خبرگزاری­ ها و كند و كاوی در فضای مضحك سیاست داشته باشم.

طبق معمول گذرم به بنگاه خبری بی بی سی نیز افتاد و اندر میان انبوه مطالبش تحلیلی یافتم پیرامون انتخابات مجلس، در واقع همانكه در پیرویتش بودم.

بعد از مطالعه تحلیل مذكور،پنداشتم این نمی تواند نظر قطعی و دیدگاه اصلی بنگاه خبری بی بی سی پیرامون انتخابات باشد، زیرا بر خلاف عادت معمول بنیانش بر پاشنه مبانی لیبرالیسم و جریان روشنفكری نمی چرخد.

تا بحبوحه انتخابات هرچند بی نصیب از اخبار و تحلیل ها بودم اما آن تحلیل همچنان در ذهنم بالا و پایین می پرید، و راست و چپ می نموداز فرط شاذ بودن و غیر قابل باور از جانب خبرگزاری رسمی وزارت امور خارجه انگلیس.

در اثناء تبلیغات انتخابات مجلس بود كه مجالی شد تا به صورت مفصلتر سیری در تحلیل های جریان راست،چپ، اصلاح طلب، منتقد، معتقد، اصولگرا، اینور آبی، آنور آبی و ... داشته باشم. و بازهم پستمان خورد به نور چشممان بی بی سی!!!

حیرت آور بود. این بنگاه فخیمه اصرار می­ورزید؛ مرغ همسایه غاز است و دوباره همان سنخ تحلیل ها را در دستور كار خود قرار داده بود. بی بی سی مدعیست به اشارات رهبری صندوقها باید پر از رای گردد. بی بی سی ادعا میكرد:«رهبر انقلاب معتقد است دست غیب الهی مردم را پای صندوق ها رای خواهد كشاند و اگر مردم پای صندوق رای نیامدند آیت الله خامنه ای كه نمیشود دروغ گفته باشد پس باید صندوق ها را پر از رای كرد.» این ستون و محور اصلی سخنان بی بی سی بود سخنی كه میگفت چه مردم پای صندوقهای رای بیایند و چه نیایند حكومت میزان مشاركت را بیشتر از آنچه كه هست اعلام خواهد نمود.

اما بپردازم به آن سخن خویش كه این تحلیل بر پاشنه مبانی لیبرالیسم نمی چرخد. چون ماقبل ها خوانده بودم كه پوپر سخنی در باب فلسفه علم بر زبان رانده كه همچنان دیدگاهش در میان روشنفكران غرب و شرق این عالم یگانه محبوبیست كه آن را با هیچ تئوری دیگری معاوضه نمیكنند. نظر پوپر پیرامون علم این است كه گزاره ای علمیست كه بتوان نقیضش را نیز عنوان كرد. پوپر میخواست با این تئوری به جنگ محكمات دینی برود و عنوان نماید كه چون گزاره های دینی نقیض پذیر نیستند پس علمی نیستند. ولی خیال می كنم پوپر در مخیله اش هم نمیگنجید كه سینه چاكانش با عكس نظراتش در زمانی نچندان دور بعد از وی به جنگ حكومتی دینی خواهند رفت.

بی بی سی عنوان میكند:الف)میزان مشاركت بالا نشانگر ضعف و اشكال در ساختار حكومت ایران است كه به راحتی میتوان صندوق­های رای را پر نمود!ب)و اگر میزان مشاركت كم باشد این نشان دهنده عدم مشروعیت حكومت است و این یعنی ساختار حكومت در ایران معیوب است.

یعنی چه میزان مشاركت زیاد باشد و چه كم در هر صورت ساختار حكومت در ایران معیوب است و «باید» تغییر یابد.


البته پوپر هم میگفت اگر اینچنین گزاره ای دیدید بدانید آن گزاره غیر علمیست چون نمیتوان نقیضش را گفت. به ظن پوپر گزاره بی بی سی غیر علمیست به این دلیل كه خود نقیضش را میگوید. پوپر مثال میزد: اگر كسی اظهار داشت «فردا باران خواهد بارید و فردا باران نخواهد بارید» غیر علمی سخن رانده. زیرا گزاره «فردا باران خواهد بارید و نخواهد بارید» قابل نقض نیست پس غیر علمیست.

حال به این كار ندارم كه پوپر راست میگوید یا چرت و پرت كه خدا بر درجات علامه جعفری بیافزاید پاسخ مهملات پوپر را داده، اما تامل من در این باب از آن روی است كه جریان روشنفكری و مدرنیسم در غرب و شرق عالم همواره سنگ پوپر را به سینه میزنند و هرجا مجلس سخنرانی برپا میدارند  90% سخنانشان اقتباس شده از كتب و مقالات پوپر است اما نمیدانم چرا بی بی سی سنت اصلاف خود را می درد و سخنی ضد مبانی خویش جاری میكند. آیا مخالفت با انقلاب اسلامی آنقدر برای این جماعت مهم گشته كه حتی حاضرند بخاطر یك تحلیل آن هم برای یك انتخابات پا روی مبانی فكری و لایتغیر خود گذارند؟

مشخص است كه اینها دچار پارادوكس شده اند كسی كه بگوید اگر میزان مشاركت بالا باشد ساختار حكومت عیب دارد و اگر میزان مشاركت كم باشد باز ساختار حكومت ایراد دارد مشخص نیست اینها را برای خنداندن كودكان میگوید یا برای خواباندن بزرگترها.

هر چه باشد من 12 اسفند به چشم دیدم كه كودكان از به صندوق انداختن رای بزرگترهای خود خندیدند و خواب بزرگترها از خستگی درصف ماندن خود برای رای گیری بود و روسیاهی ماند برای زغال.

بی بی سی حركتی به ظن خود زیركانه شروع كرده بود، اگر میزان مشاركت كم می­بود در بوق و كرنا میكرد كه دیدید من گفتم چون ساختار حكومت فرم صحیح ندارد پس مشاركت كم خواهد بود دیدید تحلیل های من درست است دیدید من دروغ نمیگویم.

اگر میزان مشاركت زیاد میشد كه شد در بوق و كرنا كرد كه دیدید من گفتم چون ساختار حكومت فرم صحیح ندارد حكومت میزان مشاركت را بالا اعلام خواهد كرددیدید تحلیل های من درست است دیدید من دروغ نمیگویم.

آقای پوپر تورا بخدا بیا ببین نوادگانت چه میكنند با تئوریهای تو. تورا بخدا بیا ببین چگونه سخنی غیر علمی میگویند. بیا ببین آن سنخ سخنانی كه تو میگفتی مذهبی ها میگویند الان اینان علیه مذهبی ها استفاده میكنند. آقای بی بی سی انصافا ما كجای حرف تو را نقد كنیم تو كه خود نقیض حرف خود را میگویی خود می بری و خود میدوزی و خود میپوشی آنوقت ادعا داری من خیاطم. آخر كدام بی خردی بود كه نامت را بنگاه خبری گذاشت. آخر گند زده ای به هرچه بنگاه بود. حتی دیگر این بنگاه های معاملاتی ما هم شرم میكنند كه بگویند ما بنگاه هستیم.

 

ما بگوییم مشاركت كم بوده افاضات میفرمایید: ایراد دارید، ما بگوییم مشاركت زیاد بوده افاضات میفرمایی: ایراد دارید. یعنی هیچ احتمالی وجود ندارد كه ما ایراد نداشته باشیم. یعنی 100% مشكل از حكومت است و باید تغییر یابد.

بخدا پوپر هم به این ها میگفت جزمی گرایی. به جدش قسم پوپر میگفت وقتی از 100% حرف میزنید یعنی غیر علمی سخن میرانید. البته میدانم كه اینها را میدانید اما من باب احتیاط یادآور میشوم اینها فقط دیدگاههای پوپر نیست این سنخ نظریه ها را در دانشكده های فلسفه علم غرب و شرق بعنوان آخرین رهیافتهای علمی تدریس میكنند. آقای بی بی سی اگر سخن من بسیجی فاندامنتال را قبول نداری سری به دانشگاههای لندن بزن تا آنها بگویند كه سخن غیر علمی بر زبان جاری میكنی.

نمیدانم عمق خصومت شما با این انقلاب تا چه حد است كه حاضرید برای مخالفت با این انقلاب آن هم برای یك انتخابات پا روی مبانی فكری و لایتغیر خود گذارید؟

نویسندگان

نظرسنجی

    چند درصد از مطالب وبلاگ را مطالعه نمودید؟







  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
log